Wednesday, February 12, 2014

SWEDISH (SWEDEN): Vill du be om lokala, nationella och världens ledare?

Dagens löfte: Gud är ansvarig för världen

Vill du be om lokala, nationella och världens ledare?

Be detta sätt för kungar och alla andra som är i myndigheten, så att vi kan leva i fred och tystnad, i gudsfruktan och värdighet.
1 Timoteus 2:2 NLT

Böner för kungar och myndigheter
Det finns en anledning Paul befaller oss att ständigt be för alla dessa människor. De beslut som de gör har en direkt, ibland varar, inverkan på våra liv. När ledarna för mitt land fatta bra beslut, går mitt liv bättre. När de lagar som de passerar är ljud och bara, min familj sover bättre på natten. När min kyrkliga ledare gör gudfruktig, ande-regisserad beslut, är min själ i bättre händer. När min chef gör kloka val, företaget växer och mitt jobb är säkert. När mina föräldrar hanterar sina angelägenheter väl och bo i Guds vilja, kan jag lita på de råd de ger vara fast och ljud. Styrkan i deras karaktär kommer att påverka vår familj i generationer framöver, så jag ber innerligt att Gud kommer att bevilja dem visdom och gudsfruktan i allt de säger och gör.

Vi ber för de styrande över oss eftersom det hjälper oss att leva i "fred och tystnad." Och eftersom det utvecklar inom oss drag av "gudsfruktan och värdighet." På många sätt sammanfatta dessa enkla kvaliteter hela vårt kristna vittnesbörd på jorden.

Vi är kallade för att vara fredliga människor – att vara i fred med Gud, med vår frälsning, med vår situation på jorden och med dem omkring oss. Och vi ska leva heliga och värdigt liv – att sätta "undan mörker och sätta på rustningen ljusets gärningar" (romarna 13:12). Det är genom konsekvent och medvetet bön — för andra som oss själva – som dessa kvaliteter erhålls.

Anpassad från Embracing evigheten av Tim LaHaye, Jerry Jenkins och Frank M. Martin,, Tyndale House förlag (2004), p 37

Det är svårt att leda längre än du har gått själv.
FÖRFATTARE OKÄND

Innehållet kommer från Bibeln, ny lever översättning och andra publikationer av Tyndale publicerande hus

No comments:

Post a Comment