Wednesday, February 12, 2014

MALAY (MALAYSIA): Adakah anda berdoa untuk tempatan, negara dan pemimpin-pemimpin dunia?


Hari ini janji: Allah adalah bertanggungjawab dalam dunia

Adakah anda berdoa untuk tempatan, negara dan pemimpin-pemimpin dunia?

Berdoa dengan cara ini Raja-Raja dan semua lain-lain yang berkuasa, supaya kita boleh hidup dalam keadaan aman dan ketenangan, dalam kesalihan dan maruah.
1 Timothy 2:2 NLT

Doa untuk Raja-Raja dan pihak berkuasa
Ada sebab Paul mengarahkan kita untuk sentiasa berdoa untuk semua orang-orang ini. Keputusan-keputusan yang mereka buat terus, kadang-kadang berpanjangan, mempunyai kesan terhadap kehidupan kita. Apabila pemimpin-pemimpin negara saya membuat keputusan yang baik, hidup saya akan lebih baik. Apabila mereka lulus undang-undang yang bunyi dan hanya, keluarga saya lebih baik tidur pada waktu malam waktu. Apabila pemimpin-pemimpin Gereja saya membuat keputusan yang Suci, diarahkan semangat, jiwa saya adalah dalam tangan yang lebih baik. Apabila bos saya membuat pilihan yang bijak, tumbuh Syarikat dan tugas saya adalah selamat. Apabila ibu bapa saya mengendalikan hal-ehwal mereka baik dan berada dalam kehendak Allah, saya boleh bergantung pada nasihat kepada menjadi kukuh dan mantap. Kekuatan watak mereka akan memberi kesan kepada keluarga kita untuk generasi akan datang, jadi saya fervently berdoa bahawa Allah akan memberi mereka kebijaksanaan dan kesalihan dalam semua yang mereka katakan dan lakukan.

Kita berdoa untuk orang-orang yang berkuasa atas kita kerana ia membantu kita tinggal di "keamanan dan ketenangan. Dan kerana itu kita sifat-sifat "kesalihan dan maruah." Berteraskan kualiti ini mudah jumlah keseluruhan saksi kami Kristian di bumi.

Kami dipanggil untuk menjadi orang-orang yang aman — komen dengan Tuhan, dengan keselamatan kita, dengan keadaan kami di bumi, dan dengan orang-orang di sekeliling kita. Dan kami hidup berdikari dan Suci — untuk meletakkan "diketepikan jasa kegelapan dan memakai perisai cahaya" (orang-orang Rom 13:12). Melalui doa yang konsisten dan terancang-untuk lain-lain, serta diri kita — yang kualiti ini diperolehi.

Disesuaikan daripada Mengamalkan selama-lamanya oleh Tim LaHaye, suatu kedudukan Jerry dan Frank M. Martin,, Tyndale House penerbit (2004), p 37

Ia adalah sukar untuk membawa lebih jauh daripada apa yang anda telah pergi sendiri.
PENGARANG TIDAK DIKENALI
Kandungan berasal dari Kitab Suci, terjemahan hidup baru dan lain-lain penerbitan rumah penerbitan Tyndale

No comments:

Post a Comment