Tuesday, December 10, 2013

SWEDISH (SWEDEN): Epidemin av ensamhet


Epidemin av ensamhet
För fler bra Bloggar som denna gå till Daniels bloggwebbplats på: www.Mannsword.blogspot.com

Dagens böldpest orsakas inte av en invaderande patogener. Istället, det är orsakat av avsaknaden av en "inkräktare". Men ensamhet kan vara precis lika destruktiv som pesten, och det har blivit så epidemi. Teolog Jerram Barrs skriver:

  • I opinionsmätningarna tagit för vår samtid, säger folk om och om igen att deras primära personliga svårigheter är personliga ensamhet. Det är extraordinära. Du tror på alla kontakten vi har med människor i denna kultur, men folkets nummer ett identifierat problem är personliga ensamhet. Människor helt enkelt vet inte hur man gör nära relationer.

Denna växande social isolering är faktiskt ännu mer anmärkningsvärt med tanke på de många nya sätt att vi nu har att ansluta – Facebook, Skype, mobiltelefoner, meet-ups, dating tjänster...

Dessa resultat stämmer överens med en undersökning som kom ut för tre år sedan som visar att 25% av de svarande angav att de saknade en personlig förtrogna. Samma undersökning hade genomfört 15 år tidigare, men fann att endast 10% saknade en förtrogen.

Detta paralleller resultaten av Harvard sociologen Robert Putnam som observerade:

  • En bred och fortsatt urholkning av samhälleligt engagemang... började ett kvarts sekel sedan.

  • Rösta, politisk kunskap, är politiskt förtroende, och gräsrötter politisk aktivism alla ner. Amerikanerna underteckna 30 procent färre framställningar och är 40 procent mindre benägna att gå med en konsument bojkott, jämfört med bara ett decennium eller två sedan. Minskar är lika synliga i icke-politiska samhällslivet: medlemskap och aktivitet i alla typer av lokala klubbar och civic och religiösa organisationer har faller i allt snabbare takt. I mitten av 1970-talet deltog den genomsnittliga amerikanska några klubbmöte varje månad, av 1998 att andelen närvaro hade skurits med nästan 60 procent.

  • 1975 Underhöll den genomsnittliga amerikanska vänner hemma 15 gånger per år. motsvarande siffra (1998) är nu knappt hälften som. Praktiskt taget alla fritidsaktiviteter som involverar gör något med någon annan, från att spela volleyboll spela kammarmusik, minskar.

Många nämner större tolerans som en positiv relationella utveckling av våra alltmer sekulariserat samhälle. Dock Putnam fann att, under tiden förtroendenivån tog en hit:

  • Även om amerikanerna är mer toleranta mot varandra än tidigare generationer, litar de på en annan mindre. Mätdata ger ett mått på tillväxt av oärlighet och misstro, men det finns andra indikatorer. Exempelvis var sysselsättning för polis, advokater och säkerhetspersonalen stillastående för de flesta av detta...I det senaste kvartsseklet dånade dessa yrken, som människor har allt mer vänt sig till domstolarna och polisen.

Som Putnam antyder, kan social isolering eller ensamhet ha flera orsaker. Jag skulle vilja fokusera på en sak som har gjort relationer svårare – växande misslyckandet att acceptera oss själva som vi verkligen är!

Utan självacceptans, vi tar avstånd från andra. Jaget som vi är ovillig att acceptera är samma jaget som vi vill dölja för andra. I stället visar detta själv, vi trasa oss med en fasad – en front eller en beläggning. Detta kräver en hel del psykisk energi och inre kamp. Vi bedriver stadigvarande, själv besatt-bildhantering, vägrar att släppa in andra i vår värld – världen vi inte kan acceptera.

Varför är det svårt att acceptera denna värld? Vi skäms för det och känna sig säker på att om andra såg oss som vi är, de skulle förkasta oss. Följaktligen fördömer vi oss till en ändlös strävan att bevisa oss genom prestationer, omsorgsfullt anlagda framträdanden, pengar, makt, oavsett! Men driver detta bara andra längre bort. De känner en press att matcha den bild som vi lagt fram.

Dessutom, när vi inte kan vara riktigt med oss, vi kan inte riktigt med andra. Detta gör någon anslutning svårt och obehagligt. För att ansluta, behöver två personer att dela en gemensam verklighet, åtminstone i viss utsträckning. Men om vi förbrukas genom att hantera vår bild, lägger vi inte fram en sann bild av oss själva. Vad vi erbjuder är något som inte stämmer överens med vad andra se om oss. Denna dissonans tenderar att driva oss isär. Detta problem är maximerat genom vår sekulära kultur, som berättar att bygga våra själv-förtroende och självkänsla på bekostnad av sanningen - som vi verkligen är - ytterligare alienera oss från oss själva!

Jag vet lite om detta eftersom jag hade upplevt intensiv isolering. Jag kände också skäms för mig själv, och ingen mängd av prestationer, positiva affirmationer, eller psykoterapeuter kunde göra buckla till min skam. Jag var övertygad om att för att bli älskad, jag var tvungen att bli någon annan, och i många år, det är precis vad jag försökte göra. Dock skulle ingenting underlätta mitt sociala obehag.

Så vad gjorde skillnaden? Att känna Kristus och hans kärlek och acceptans av mig! Som jag växte i vissheten om att han accepterade mig grundligt, fann jag att jag kunde börja acceptera mig själv, även skratta åt mig själv och erkänna min personliga misslyckanden. Innan var jag inte kan konfrontera dem. De hotade den lilla känslan av personlighet och värde som jag hade lyckats behålla.

Kristus har befriande (John 8:31-32)! Han är också en pågående tröst för mig. Före detta, jag kunde inte möta min fel och skuld och kunde inte lösa interpersonell konflikt. Jag hade alltid vara rätt. Att vara fel var alldeles för tömmas och förödmjukande – något jag inte kunde uthärda. Jag hade varit psykiskt instängd och saknade möjlighet att relatera till andra.

Varför inte något annat fungerade för mig? Jag ville verkligen min psykoterapeuter och mina olika livsstilsförändringar för att arbeta, men de kunde inte leverera. Bara min Frälsare kunde!




No comments:

Post a Comment