Tuesday, December 10, 2013

MALAY (MALAYSIA): Wabak kesepian


Wabak kesepian
Untuk lebih banyak blog yang hebat sebagai satu ini pergi ke Daniel's laman blog: www.Mannsword.blogspot.com

Wabak bubonic hari ini tidak disebabkan oleh patogen yang menyerang. Sebaliknya, ia adalah disebabkan oleh ketiadaan satu "penceroboh." Walau bagaimanapun, kesepian boleh setiap sedikit seperti merosakkan sebagai wabak, dan ia menjadi seperti wabak. Ahli teologi Jerram Barrs menulis:

  • Dalam pilihan raya yang diambil dari contemporaries kami, orang mengatakan berulang-ulang kali bahawa kesukaran peribadi utama mereka adalah peribadi kesepian. Itulah yang luar biasa. Anda fikir semua kenalan kami ada dengan orang-orang dalam budaya ini, tetapi masalah dikenal pasti nombor satu rakyat adalah peribadi kesepian. Orang tidak tahu bagaimana untuk membuat menutup hubungan.

Sesungguhnya, pengasingan sosial ini semakin meningkat adalah lebih luar biasa memandangkan banyak cara baru kita sekarang perlu menyambung – Facebook, Skype, telefon bimbit, meet-up, dating Perkhidmatan...

Penemuan ini sama dengan ukuran yang keluar tiga tahun lalu, menunjukkan bahawa 25% daripada responden menyatakan bahawa mereka tidak confidante diri. Kajian yang sama telah dijalankan 15 tahun lebih awal, tetapi mendapati bahawa hanya 10% tidak confidante yang.

Ini selari penemuan Harvard penyarah Robert Putnam yang diperhatikan:

  • Hakisan meluas dan berterusan daripada keterlibatan sivik... bermula suku-abad yang lalu.

  • Mengundi, politik ilmu, politik Amanah dan aktivisme politik akar umbi adalah semua turun. Amerika petisyen 30 peratus lebih sedikit dan akan memboikot 40 peratus kurang berkemungkinan untuk menyertai pengguna, berbanding hanya satu dekad atau dua yang lalu. Penurunan ini akan sama-sama dapat dilihat dalam kehidupan masyarakat-politik: keahlian dan aktiviti dalam segala macam kelab-kelab tempatan dan pertubuhan-pertubuhan sivik dan agama telah jatuh lebih pesat. Pada pertengahan 1970-an Amerika purata telah menghadiri beberapa mesyuarat setiap bulan kelab, oleh 1998 bahawa kadar kehadiran telah telah dipotong oleh hampir 60 peratus.

  • Pada tahun 1975 Amerika purata dilayan kawan-kawan di rumah 15 kali setahun; angka sama (1998) itu kini hampir separuh itu. Hampir semua kegiatan yang melibatkan melakukan sesuatu dengan orang lain, daripada bermain bola tampar memainkan muzik Dewan, semakin berkurangan.

Banyak cite lebih toleransi sebagai sebuah pembangunan hubungan positif masyarakat kita semakin sekular. Walau bagaimanapun, Putnam mendapati bahawa, sementara itu, tahap kepercayaan adalah mengambil hit:

  • Walaupun Amerika lebih bertolak ansur antara satu sama lain daripada telah generasi terdahulu, mereka mempercayai satu sama lain kurang. Data ukur menyediakan satu ukuran pertumbuhan kecurangan dan tiga, tetapi terdapat petunjuk lain. Sebagai contoh, peluang-peluang pekerjaan untuk polis, peguam dan kakitangan Keselamatan telah bertakung untuk ini...Perniagaan dalam suku abad pekerjaan ini baik, kerana orang-orang telah semakin beralih kepada Mahkamah dan polis.

Yang mencadangkan Putnam, pengasingan sosial atau kesepian mungkin mempunyai sebab-sebab yang pelbagai. Saya ingin memberi tumpuan kepada satu perkara yang menjadikan hubungan lebih sukar – kegagalan berkembang untuk menerima diri kita sendiri kerana kita benar-benar!

Tanpa diri penerimaan, kita menjauhkan diri kita daripada orang lain. Diri yang kita tidak sanggup untuk menerima adalah sama diri bahawa kita mahu menyembunyikan dari orang lain. Daripada paparan ini sendiri, kami kain diri kita dengan bahagian hadapan yang – satu barisan atau meliputi. Ini memerlukan banyak tenaga psikik dan perjuangan dalaman. Kami terlibat dalam kebiasaan, sendiri taksub-pengurusan imej, enggan membiarkan yang lain ke dalam dunia kita – dunia yang kami tidak dapat menerima.

Mengapa ianya sukar untuk menerima dunia ini? Kami berasa malu itu dan merasa tertentu bahawa jika orang lain melihat kita seperti kita, mereka akan menolak kita. Oleh yang demikian, kita menghukum diri kita sendiri yang tidak berkesudahan mahu membuktikan diri kita melalui pencapaian dengan teliti dikeliling senior, Wang, kuasa, apa-apa! Walau bagaimanapun, ini hanya menolak lain-lain lagi dari sini. Mereka berasa tekanan untuk dipadankan dengan imej yang kita mengemukakan.

Selain itu, apabila kita tidak boleh menjadi kenyataan dengan diri kita sendiri, kita tidak boleh nyata dengan orang lain. Ini menjadikan mana-mana sambungan sukar dan tidak selesa. Untuk menyambung, dua orang perlu berkongsi satu realiti biasa, sekurang-kurangnya sedikit. Walau bagaimanapun, jika kita diambil oleh pengurusan imej kami, kami tidak mengemukakan gambaran sebenar diri kita sendiri. Apa yang kami tawarkan adalah sesuatu yang tidak berbaris dengan apa yang orang lain lihat mengenai kami. Percanggahan ini cenderung untuk menolak kita apart. Masalah ini dimaksimumkan oleh budaya sekular, yang memberitahu kita untuk membina kita self-trust dan harga diri pada perbelanjaan kebenaran - yang kita benar-benar - tambahan mengasingkan kita daripada diri kita sendiri!

Saya tahu sedikit tentang perkara ini kerana saya mengalami pengasingan sengit. Saya juga telah merasa malu diri sendiri dan tiada jumlah pencapaian, afirmasi positif, atau psychotherapists mampu membuat dent ke malu saya. Saya yakin bahawa dalam perintah untuk disayangi, saya terpaksa menjadi orang lain, dan selama bertahun-tahun, ini adalah tepat apa yang saya cuba lakukan. Walau bagaimanapun, apa-apa yang dapat meringankan ketidakselesaan sosial saya.

Jadi, apa yang membuat perbezaan? Mengetahui Kristus dan kasih sayang dan penerimaan daripada saya! Kerana saya membesar dalam kepastian bahawa dia menerima saya dengan teliti, saya mendapati bahawa saya boleh mula untuk menerima diri saya, juga ketawa pada diri sendiri dan mengakui kegagalan peribadi saya. Sebelum ini, saya tidak dapat untuk menghadapi mereka. Mereka mengugut tidak masuk akal personhood dan nilai yang saya telah berjaya untuk mengekalkan.

Al-masih telah membebaskan (John 8:31-32)! Beliau juga adalah untuk keselesaan yang berterusan kepada saya. Sebelum ini, saya tidak dapat menghadapi kesilapan dan kesalahan saya dan dapat menyelesaikan konflik interpersonal. Saya sentiasa betul. Salah adalah terlalu deflating dan menghina-sesuatu yang saya tidak dapat menahan. Saya telah psikologi terperangkap dan tidak fleksibiliti untuk berhubungan dengan orang lain.

Mengapa perkara lain tidak bekerja untuk saya? Saya sudah tentu mahu psychotherapists saya dan saya perubahan gaya hidup yang pelbagai untuk bekerja, tetapi mereka tidak boleh menyampaikan. Boleh sahaja saya Penyelamat!




No comments:

Post a Comment