Friday, January 17, 2014

SWEDISH (SWEDEN): HIMMELSKA PERSPEKTIV

HIMMELSKA PERSPEKTIV

LÄS:
2 Kor 4:16-18

Det som ses är
tillfällig, men saker som
ses inte är eviga.
-2 Kor 4:18

Fanny Crosby förlorade synen som ett spädbarn. Ändå, otroligt, hon gick att bli en av de mest välkända textförfattare av kristna psalmer. Under sitt långa liv och skrev hon över 9 000 psalmer. Bland dem finns sådana varaktiga favoriter som "Blessed Assurance" och "Gud vara härlighet."

Vissa människor tyckte synd om Fanny. En välmenande predikant berättade för henne, "Jag tycker det är mycket synd att befälhavaren inte gav du syn när han duschade så många andra gåvor till er."Det låter svårt att tro, men hon svarade: "vet du att om jag hade kunnat göra en framställning vid födseln, det skulle ha varit att jag var född blind?...Eftersom när jag kommer till himlen, det första ansikte som någonsin skall glädja min syn kommer att vara min Frälsare."

Fanny såg livet med ett evigt perspektiv. Våra problem ser annorlunda ut med tanke på evigheten: "för våra ljus åkomma, som är men för ett ögonblick, arbetar för oss en mycket mer överstiger och eviga vikt av härlighet, medan vi inte ser på det som syns, men på de saker som inte ses. För det som ses är tillfälligt, men det som inte syns är eviga: (2 Kor 4:17-18).

Alla våra prövningar dim när vi kommer ihåg att en strålande dag vi kommer att se Jesus! Dennis Fisher

Käre Gud, hjälp oss att se detta liv
från ett himmelskt perspektiv. Påminna oss om att
våra prövningar, men svårt, kommer en dag att blekna
från beskåda när vi se dig ansikte mot ansikte.
*************************************
Sättet vi ser evigheten kommer att påverka
det sätt vi lever i tid.

INSIKT
Kristus-anhängare kommer att uppleva försök och prövningar i livet. Kristna ministerium, som all annan verksamhet, bär med sig slitage av oppositionen, motstånd och besvikelse. Paul erkänner denna verklighet men finner mer än tillräckligt makt och uppmuntran från sin inre andlig förvandling att bära. Pauls tanke, det slutliga resultatet kommer att vara en "eviga vikt av härlighet" (v.17). I detta är perspektiv nödvändigt. "För det som ses är tillfälligt men det som inte syns är eviga" (v.18). Det grekiska ordet tillfälligt kan översättas "för en säsong." De goda och missförhållanden som vi står inför varje dag endast säsongsbetonade, men verkligheten Kristus kommer att pågå i all evighet. Detta perspektiv ger troende uthållighet att möta livets utmaningar.

Ha en välsignad dag och helgen.
Gud vår skapare kärlek alltid
Enighet och fred

No comments:

Post a Comment