Saturday, January 11, 2014

MALAY (MALAYSIA): PERJALANAN BERMULA


Selamat tengahari semua orang. Aku meminta doa anda untuk anak saya, SJN Jamala E. Wiggins dan para pengikutnya kerana mereka menggunakan ke Afghanistan esok. Doakan perjalanan mereka selamat tiada dan kembali pada nama Isa. Amin. terima kasih.

PERJALANAN BERMULA

BACA:
2 Peter 1:5-11

Jika sesiapa yang Al-masih, beliau
adalah makhluk yang baharu; lama
perkara-perkara yang telah meninggal dunia.
-Malaysia 2 5:17

Lapan puluh satu tahun yang lalu hari seorang budak lelaki berusia 9 tahun berdoa untuk meminta Yesus menjadi Penyelamat kehidupan beliau. Ibu beliau menulis kata-kata dalam buku memori: "Clair dibuat sebagai permulaan hari."

Ayah saya Clair-kini berjalan dengan Kristus selama beberapa dekad 8. Beliau menandakan tarikh Bilakah beliau membuat keputusan untuk mengikuti Kristus sebagai permulaan perjalanan beliau. Pertumbuhan jasmani merupakan sebuah sepanjang hayat proses-peristiwa sekali. Jadi bagaimana tidak beriman baru makan keimanan dan terus berkembang? Ini adalah beberapa perkara yang saya perhatikan dalam kehidupan ayah saya selama ini.

Beliau membaca Kitab-kitab secara kerap untuk meningkatkan kefahaman beliau tentang Tuhan dan doa harian sebahagian hidupnya (Raja 1 16:11; 1 Thessalonians 5:17). Pembacaan Alkitab dan doa membantu kita tumbuh lebih dekat kepada Allah dan menahan godaan (Mazmur 119:11; Matthews 16:41; Efesus 6:11; 3:16 Timothy 2-17; 1 Peter 2:2). The Holy Spirit mula membangunkan "buah roh" Nya kerana beliau menyerah diri Nya, hidup dalam iman dan ketaatan (Galatians 5:22-23). Kami memaparkan kasih Allah melalui saksi dan perkhidmatan kami.

Perjalanan rohani ayah saya terus dan begitu juga kita. Apa keistimewaan untuk mempunyai hubungan di mana kita boleh "membesar dalam rahmat dan ilmu Tuhan dan Penyelamat Isa Al-masih"! (2 Peter 3:18).- Cindy Hess Kasper

Saya mahu hati saya akan sealiran dengan Tuhan,
Dalam setiap peringkat kehidupan boleh ia berdering benar;
Saya mahu pemikiran dan kata-kata saya untuk menghormati dia,
Untuk mengangkat dirinya sehingga dalam segala-galanya lakukan – Hess
*************************************

Keselamatan adalah keajaiban seketika;
pertumbuhan adalah buruh seumur hidup.

INSIGHT
Peter memulakan Kitab ini dengan perkataan "sebab ini sangat" (v.5). Frasa ini menunjukkan bahawa apa yang dikatakan adalah disambungkan ke apa sahaja yang telah dikatakan dalam ayat 1-4. Kami adalah untuk "menambah" kami sifat-sifat watak dalam ayat 5-7 kerana Tuhan dalam "kuasa Ilahi beliau telah diberikan kepada kita semua perkara-perkara yang berkaitan dengan kehidupan dan kesalihan, melalui pengetahuan-Nya yang dipanggil kami dengan kemuliaan dan kebaikan yang telah diberikan kepada kami janji-janji yang sangat besar dan berharga" (vv.3-4)




No comments:

Post a Comment