Thursday, November 14, 2013

SWEDISH (SWEDEN): Kärnan i evangeliet och frälsning: Guds kärlek


Din bror Daniel
För fler bra Bloggar som denna gå till Daniels bloggwebbplats på: www.Mannsword.blogspot.com

Kärnan i evangeliet och frälsning: Guds kärlek

Det är för Gud älskade världen att han sände sin Son att dö för oss! Om vi misslyckas med att se denna sanning kärnan i alla hans varelse och pyssel, kommer att vi missa!

En ung man var miste. Skräckslagen vid tanken på att gå åt helvete, han tog ett radikalt steg. Han förlorat allt han hade genom att bli en Augustinian munk, övertygad om att detta var det säkraste sättet att behaga Gud och till merit frälsning. Men även efter detta radikala drag förblev han torterad av tankar av helvetet, saknar någon försäkran av Guds kärlek.

Han utsatt sig själv för de mest extrema försakelser tillsammans med fyra timmar av dagliga bekännelser, men ingenting lättad honom. Slutligen rådde ställföreträdare honom:

  • Luther, allt du behöver göra är att bara älska Gud!

Till detta röt han tillbaka, "älska honom? Jag hatar honom!" Han skrev senare att han inte kunde älska Gud, om han inte kunde vara säker på att Gud älskade honom tillbaka och skulle ta emot honom till himlen. År senare, samtidigt förbereda en lektion om episteln Romarbrevet, Luther stötte dock en vers som skulle förändra hans liv: "Och den rättfärdige skall leva av tro" (Rom. 1:17). Han insåg plötsligt att han inte hade att tjäna Guds kärlek. Istället var det det väntar på honom. Han behövde bara ta det i tro.

Luther skrev senare att det kändes som om porten till himlen hade öppnat för honom. Han fick nu möjlighet att lita på att Gud älskade honom. Låt mig gissa vad du tänker nu:

·        Denna kvalitetssäkring av Guds kärlek är km ifrån mig. Ibland undrar jag om denna kvalitetssäkring är även möjligt för någon som mig som tvivlar och frågor.

Visst, det finns många skäl till tvivel och fråga. Medan Bibeln ger oss många försäkringar om att Gud är älskar, det finns också ett antal verser som gör det verka som hans kärlek är villkorat och vi har att uppfylla en uppsättning villkor som omöjligt. Ta till exempel, Hebreerbrevet 12:14:

·        Göra allt för att leva i fred med alla människor och att vara heliga; utan helighet kommer ingen att se Herren.

Denna vers, bland annat är en tvekan-producent. Här är några av de tvivel som den kan producera:

·        Hur helig måste jag vara? Det verkar inte att någon av mina tankar, motiv eller gärningar är helt heliga. De är alla synd-angripna.

·        Finns det en viss nivå av helighet som jag måste uppnå innan jag kan sparas? Denna vers säger att helighet är om mig och min prestation och inte Guds gåva till mig. Det är därför det står "anstränga!"

·        Inte Bibeln därför en mängd motsägelser?

Kan vi verkligen vara säker på Guds nåd när dessa frågor förblir obesvarade? Inte helt! Följaktligen anser jag att vi måste ta en djupare titt på skriften.

Jesu handlingar inte såg ofta ut som kärlek. Kritiserade han ständigt sina egna lärjungar. Det verkade ibland att de inte kunde göra någonting rätt. Han berömde tro endast två gånger i Skriften, och vid båda tillfällena var det tron av hedningarna-den kanaaneiska kvinnan (Matteus 15:28) och Roman Centurion (Matteus 8:10) – aldrig av sina lärjungar. Han berättade aldrig dem något liknande detta:

·        Ni män är verkligen första klass. Väljer du var det bästa som jag någonsin gjort. Du är så snabb inlärare och, oh, så andliga!

Jesus uppmuntrat aldrig dem – inte exakt sättet att vinna och upprätthålla en följande! Snarare än att bygga upp deras förtroende i sitt himmelska öde, serveras många av Jesu undervisning att undergräva deras förtroende. Dock efter sin sista predikan med sina lärjungar bad Jesus till Fadern. Denna bön lyser upp ett annat perspektiv, en himmelsk! Och detta är som det ska vara, eftersom Jesus inte längre behandlar sina lärjungar men hans far:

·        "Jag har visat dig till dem som du gav mig ur världen. De var din; du gav dem till mig och de har lytt ditt ord. Nu vet de att allt du har gett mig kommer från dig. För att jag gav dem orden gav du mig och de accepterade dem. De visste med säkerhet att jag kom från dig, och de trodde att du skickade mig." (John 17:6-8)

Kanske har du läst dessa verser alltför ofta för att märka deras transcendent perspektiv. Dessa ord representerar inte Jesu vanliga ord av kritik som "få bakom mig Satan" eller "Ni män inte kunde uppehället titta med mig för en timme?" (Matthew 26:40).

Jesus ord är i stället andra-världsliga. Om hans trevande lärjungar som Jesus ber, "de har lytt ditt ord... de accepterade [orden du gav mig]. De visste med säkerhet att jag kom från dig, och de trodde att du skickade mig."

Dessa ord är förvånande och förbryllande. Från vårt jordiska perspektiv är de inte ens förstå hans ord, än mindre lyda hans ord! Bara för att illustrera denna punkt, citerar jag var och en av de fem föregående rapporterna. Alla dessa ord visar deras bristande förståelse:

·        Thomas sade till honom: "Herre, vi inte vet vart du ska, så hur kan vi veta hur?" (John 14:5)

·        Philip sa, "Herre, Visa oss fadern och det kommer att räcka för oss" (John 14:8), omedvetna om att de redan hade sett fadern i Jesus.

·        Då Judas (inte Judas Iskariot) sa, "men, Herre, varför har du tänker visa dig för oss och inte för världen?" (John 14:22)

·        Några av hans lärjungar sade till en annan, "Vad menar han med att säga,"i en liten stund kommer du att se mig inte mer, och sedan efter en stund ser du mig,"och"Eftersom jag ska till fadern"?" De frågade, "vad han menar med"lite medan"? Vi förstår inte vad han säger." (John 16:17-18)

·        Sedan sade Jesu lärjungar, "nu du talar tydligt och utan talesätt. Nu kan vi se att du vet allt och att du inte ens behöver ha någon ställa frågor. Detta gör oss att tro att du kom från Gud"(John 16:29-30), men de var bara om redo att förneka sin tro

Dessa okunniga uttalanden var inte ovanligt att apostlarna. De verkade ofta aningslösa om deras mästare, och Jesus var inte tveksam att låta dem veta detta. Men när Jesus talade till hans far, uppfattar vi ett annat perspektiv. Från dessa höjder, är vi inbjudna att visa ett helt annat landskap, en där vi lär oss att lärjungarna "har hållit ditt ord!" Detta är nådig himmelska verkligheten.

Du kanske tror att denna åtskillnad mellan meddelandet jordiska och det himmelska är bara en konstig anomali. Dock finns denna samma skillnad i hela skriften. Låt mig bara ta några exempel.

Profeten-for-hire Bileam hade också beviljats en vy från denna samma bergstopp. Han hade blivit anlitad av kung av Moab, Balak, förbanna Israel. Gud varnade dock Bileam att säga bara vad han skulle avslöja för honom. Gud hade öppnat ögonen så att han kunde tränga igenom diset och se verkligheten ur Guds perspektiv. Och detta är vad han såg:

·        Oraklet i en som hör ord av Gud, som ser en vision från den Allsmäktige, som faller framstupa, och vars ögon öppnas: "hur vacker är ditt tält, O Jakob, din boning platser, O Israel!" (Nummer 24:4-5)

·        "Han har inte observerats ondska i Jacob, inte heller har han sett ondska i Israel. Herren sin Gud är med honom, och att ropa till en kung är bland dem." (Antalet 23:21)

Det var nog lite som var "vackra" om Jakobs tält, särskilt efter vandrande 40 år i öknen. Bileam skåda en transcendent verklighet. Klart, det var grov "ondska i Jacob" och ingen brist på "ogudaktighet i Israel", men detta är inte vad Gud såg! Han ser en annan verklighet, en transcendent. Han ser slutet från början. Jesus såg också sina apostlar i sin härlighet, en härlighet som där vi sitter redan i "de himmelska sfärerna i Kristus Jesus" (Ephes. 2:6).

I ögonen på vår Herre omvandlas vår status dramatiskt när vi ångrar våra synder. När vi gör det vi transporteras in i sin älskade Son, där vi sitter "de himmelska sfärerna i Kristus Jesus." Vi blir hans fartyg av härlighet.

Jobb hade gjort många utslag åtal mot Gud under hans långa rättegången. Men Gud förde graverande avgifter mot jobbets tre vänner:

·        "Jag är arg på dig och dina två vänner, eftersom du inte har talat för mig vad som är rätt, som min tjänare Job har. Så nu tar sju tjurar och sju baggar och gå till min tjänare jobb och offra brännoffer för er själva. Min tjänare jobb kommer att be för dig, och jag kommer att acceptera sin bön och inte ta itu med dig enligt din dårskap. Du har inte talat om mig vad som är rätt, som min tjänare Job har." (Job 42:7-8)

Detta är märkligt för många skäl. För en sak, verkade jobb har talat mycket värre av Gud än hade sina tre vänner. Andra av allt, sa Gud, mot bevis på motsatsen, att jobbet hade talat rätt av honom! Klart, detta var inte korrekt, eller var det? Ur Guds himmelska jobb bara hade ångrat sig två gånger av hans utslag ord (jobb 42:6; 40:4-5), och alla hade blivit förlåtna. Jobb hade också renats av all sin orättfärdighet (1 John 1:9), och som gjorde all skillnad i världen!

Det är den himmelska perspektiv som överskrider det timliga – alla våra här-världsliga fel och synder. Gud ser inte som vi gör. Han är inte blind för det jordiska, han ser en hög och eviga verklighet, en där allt är torkas ren, där älskar och rättfärdighet ta ur sikte allt som gör oss krypa i skam.

Många bodde i Sodom och gärna spisade i dess liv . När de två änglarna visade upp att undersöka Sodoms syndfullhet, mycket hastigt skyndade dem bort till sitt hem, hoppas att sända dem tidigt på morgonen, utan följden till hans stad.

Varje steg i hans liv hade varit besudlats av kompromiss. Han även blev full och hade sex med sina två döttrar. Men detta är inte sista ordet om hel. I nya testamentet, finner vi att i Guds ögon, mycket betraktades i ett helt annat ljus, som "en rättfärdig man" (2 Peter 2:7).

Bibeln talar om två skilda verkligheter. Enligt den första verkligheten, vi har motsvarat Guds normer (Rom. 3:23) och förtjänar fördömelse (Rom. 6:23). Det finns dock en annan verklighet som övertrumfar först. Det är en verklighet där "Mercy triumfer över dom!" enligt James 2:13. Det är en verklighet där vi är nya skapelser i Kristus – barn av ljust, där någon/några som åkallar Gud skall sparas (Rom. 10:13)!

Från ett mänskligt perspektiv, Abraham hade varit en andlig misslyckande. Han ständigt tvivlade på Guds löften. Även efter Yahweh föreföll honom och lovade att Sarah skulle föda utlovade son i året, Abraham en gång wimped ut och gått bort sin älskade som hans syster.

Därför tog ovetande kungen Sarah för sitt harem. Men, innan han kunde ha sex med henne, Gud slog Gerar ner hela nationen med en sjukdom. Han tycktes konungen i en dröm och instruerade honom att återvända Sarah till maken Abraham.

Chockad kungen inför sedan Abraham om sitt bedrägeri. Abraham erkände sin feghet:

·        "Sade jag till mig själv,"är det säkert ingen fruktan för Gud i denna plats, och de kommer att döda mig på grund av min fru."...Och när Gud hade mig vandra från min far 's hushåll, sade jag till henne, "Detta är hur du kan visa din kärlek till mig: överallt vi går, säger av mig,"Han är min bror." ""(Första Moseboken 20:11-13)

Abrahams otrohet hade en lång historia. Trots detta, när Gud hade synts till konungen i hans dröm, yttrade han några av de mest djupgående ord i hela skriften:

·        Nu återvänder den mannens fru, för han är en profet, och han kommer att be för dig och du kommer att leva. Men om du inte tillbaka henne, du kan vara säker på att du och din kommer att dö." (Första Moseboken 20:7)

Även efter Abraham hade utskämd Gud så grundligt, återstod Gud trogen. Trots sina brister förblev Abraham sin "profeten"! Förutom detta fega misslyckandet Abraham skulle behöva be för kungen!

Kungen kan ha tänkt, "vilken typ av Gud är detta som väljer sådana low-life som profeter!" Men Guds kärlek och skydd för sin sviktande profeten inte vackla.

Gud ser inte som vi kan se. Han ser oss genom nådiga ögon. Vi är ofta rädda att vi saknar tillräckligt förtroende ska sparas. Men ger Hebreerbrevet 11 – det är vet som "hall of fame av tro" – oss otroligt porträtt av exemplariska tro. Men om vi läser noga, vi blir chockad över vad vi läser.

Hebreerbrevet säger oss att genom tro "Abraham fick möjlighet att bli pappa" (Heb. 11:11). Dock verkade det inte att han hade mycket tro. Vi får också höra att "genom tron [Moses] lämnade Egypten, inte fruktade kungens ilska (Heb. 11:27). Dock berättar det ursprungliga kontot att Moses rädd!

Mitt favorit exempel trons gäller Israels barn:

·        Genom tro folk passerade genom Röda havet som på torra land; men när egyptierna försökte göra det, de drunknade. (Hebreerbrevet 11:29)

Detta är otroligt! Israel var allt annat än en modell av tro. Exodus originalkontot berättar att de gjorde uppror mot Moses efter att de hört egyptiska vagnar närmar sig!

Ur ett jordiska Israel var en ledsen röra, men inte från Guds nådiga perspektiv! Här är en inblick i hans tänkande:

·        Men Gud visar sin kärlek till oss i detta: medan vi ännu var syndare, Kristus dog för oss. Eftersom vi har nu varit motiverat av hans blod, hur mycket mer skall vi bli frälsta från Guds vrede genom honom! För om, när vi var Guds fiender, vi var försonad med honom genom döden av hans Son, hur mycket mer, skall har stämts, vi bli frälsta genom hans liv! (Romarbrevet 5:8-10)

Guds logik är både lysande och övertygande. Om han var villig att betala det högsta priset för oss, när vi var ännu syndare – hans fiender – inte skulle han skydda sin investering nu när vi har gjorts hans vänner!

Kanske kan en analogi hjälpa. Om du går till skräp-gården och köpa en skröplig modell-T Ford för ett orimligt pris, och sedan tillbringa de närmaste åren återställa den till sin ursprungliga form, skulle du sedan kasta den? Absolut inte! Du skulle nu skatt det och göra vad du kan för att bevara det!

Vår Herre betalade priset för hela mänskligheten. Följaktligen alla som kommer till honom, han kommer i något sätt kasta ut (John 6:37). Han utför även de som vägrar honom.

Han förföljde David, hans konungen. David förtjänade bara värst från Gud. Gud hade gett David allt, men detta tillfredsställa inte David. Han såg en kvinna som han ville, och han tog henne, trots att hon redan var gift. Om inte det vore nog, dödade han Bathshebas make att täcka upp sin synd.

Men Gud inte kommer att bli hånad. Synd skulle kräva ett pris. Trots Davids många bön tog Gud Batsebas nyfödda. Men hon tänkt ut igen, och David heter sitt barn "Solomon," på hebreiska, "Shlomo," en form av "Shalom" betyder fred. Det verkar att David hoppades att detta barn skulle stava fred mellan honom och Gud. Men hur kunde David förvänta oss något gott från sådan synd-färgade relation. Men Gud hade ett annat namn i åtanke:

·        Sedan David tröstade sin hustru Batseba, och han gick till henne och låg med henne. Hon födde en son, och de kallade honom Solomon. Lord älskade honom. och eftersom Lord älskade honom, han skickade ord genom Nathan profeten att namnge honom Jedidiah. (2 Samuel 12:24-25)

David hade inte varit nog hoppfull. I stället för Salomo att vara fred barn, var han "Jedidiah" ("älskade av Gud") i Guds ögon. Från ett jordiska perspektiv förtjänar David och hans nya fru inte något men straff från Gud. Men han hörde Davids bön, förlät sin synd och rengjorts hela förhållandet. Utöver detta valde av alla Davids söner, Gud Solomon bli nästa kung av Israel.

Paul, med förhärdade sitt hjärta, var även hans förföljare. Inte bara gjorde han döda kristna, men han också tvingade dem att häda Jesus. Jag kan inte komma på något värre. Paul förklarade dock:

·        Kristus Jesus kom i världen för att rädda syndare--varav jag är värst. Men just därför var jag visat barmhärtighet, så att i mig, värst av syndare, Kristus Jesus kanske visar sin obegränsad tålamod som ett exempel för dem som vill tro på honom och få evigt liv. (1 Tim. 1:15-16)

Paul tjänstgjorde som ett exempel på Guds vilja att utvidga sin förlåtelse till någon – till värsta syndarna. Om Gud var villig att förlåta Paul, var han villig att förlåta någon som skulle komma till honom!

Kung Manasseh var ett utmärkt exempel på Guds nåd. Han var värst av värsta. Han regerade i 55 år i Jerusalem och badade med blod från rättfärdiga. Skriften informerar oss om att han var värre än kanaaneerna. Men även Manasseh hittade i händerna på Gud, när han omvände sig från sina synder (2 Chron. 33:10-13).

Innebörden är tydlig. Om Gud förlät och återställt Manasse, värst av värsta, skulle han säkerligen reagera positivt till någon som vill åkalla hans namn!

Låt mig gissa igen vad ni tänker:

·        Tja, göra du frälsning verkar som om det är tillgängligt för alla som bekänner sina synder. Men vad sägs om den versen du citerade innan som säger att "fortsätta helighet utan som skall ingen en se Gud?"

Tja, illustrerar bok av hebréerna vad det innebär att fortsätta helighet genom exemplet med Esau:

·        [Se till] så att det finnas någon otuktig eller profana person som Esau, som för en munsbit av mat sålde sin förstfödslorätt. För du vet att efteråt, när han ville ärva välsignelse, han avvisades, för han finns ingen plats för ånger, men han sökte det [välsignelse] flitigt med tårar. (Hebreerbrevet 12:16-17; FEMTE)

Esau var inte avvisas på grund av sina synder-vi är alla syndare. Han avvisades eftersom han var ovillig att ångra att han hade sålt sin förstfödslorätt för en skål med soppa, visar att han inte självkänsla saker av Gud. Även om han grät över att förlora sin fars välsignelse, var vad Gud ren dårskap till honom.

Hur ser Gud oss? Vi saknar superlativ för att besvara denna fråga. Paul skrev av Guds kärlek detta sätt:

·        Jag ber att du, att vara rotade och etablerade i kärlek, kan ha makt, tillsammans med alla heliga, att förstå hur bred och lång och hög och djup är kärleken av Kristus, och att veta denna kärlek som överträffar kunskap--att du kan fyllas till åtgärden för alla Guds fullhet. (Ephes. 3:17-19)

Guds kärlek till oss är en kärlek som "överträffar kunskap." Varför då kan vi se detta? Varför vår Gud dölja denna ärorika verklighet, orsakar oss att gå i ovisshet? Kanske är vi inte redo för ljuset. Som Jesus sa till sina lärjungar, fanns det vissa sanningar som inte ännu skulle vara bra för dem att se:

·        "Jag har mycket mer att säga till dig, mer än du kan nu bära." (John 16:12)

Vi kan inte också tåla för att se skönheten i tälten på Israel och verkligen inte vår egen ära. Jag tror att det var C.S. Lewis som sa att om vi kunde se vår ära, vi skulle dyrka varandra.

Dock öppna ibland han våra ögon för att skymta denna transcendent verklighet. Till exempel, Paul hävdar att för dem som sparas, "vi är... [sweet] doften av Kristus" (2 Cor. 2:15). Detta är fantastiskt för oss! Hur kan vi, med alla våra andliga vårtor, uppenbart som doften av Kristus!

Men kan inte vi hantera detta ljus i ihållande doser. Vi saknar mental mognad för att tillgodogöra sig ljuset på ett lönsamt sätt. Mitt i en livshotande och blodiga motorsåg skada låg jag i en pöl av blod, tänker att denna andetag skulle bli min sista. Plötsligt insåg jag att jag inte var ensam. Jag var så betagen av närvaron av Gud att jag var i extas. Jag visste att även om jag dog, Gud skulle vara där med mig och att jag var helt säker och älskade av honom.

Jag räddades mirakulöst och spenderade de kommande fyra dagarna återhämtar sig på sjukhus. Den andra dagen varnade min kirurg att jag skulle behöva utöva min halv-cut-off handled eller förlora sin funktionalitet. Men efter min gudomliga möte var jag övertygad om att den Gud som hade sparat mig var tillräckligt stor för att återställa min hand utan några övningar. Tja, jag utöva inte den, och det var inte återställt som det kan ha varit.

Min teologi – min förståelse - inte mäta sig med vad Gud hade uppenbarat för mig. Jag hade felaktigt trott att eftersom Gud är allsmäktig, jag behövde inte göra någonting. Nu förstår jag att även om Gud är allsmäktig, befria detta inte mig av mitt jordiska ansvar.

Kanske även efter imbibing alla dessa verser, är du fortfarande kvar med osäkert om Guds kärlek och din frälsning. Det är sannerligen inte ovanliga. Ibland, även kunskap om ordet inte tar oss överallt vi vad att gå, bör det inte heller. Gud har inte konstruerat våra liv så att vi skulle göra oss självförsörjande även om visdom. Istället är vi alltid bero på ödmjuk ödmjuka bön – en bekräftelse att vi och vår visdom inte är tillräckligt. Vi behöver hans ingripande.

Och han ska ingripa! När vi frågar vår Herre för försäkran om sin kärlek och vår frälsning, vi frågar efter hans vilja och därför kan vara säker på att han kommer att svara.





No comments:

Post a Comment