Thursday, November 14, 2013

DUTCH (NETHERLANDS): De kern van het evangelie en de zaligheid: God's liefde


Uw broer Daniel
Voor meer grote blogs als deze een Ga naar Daniel's blog website op: www.Mannsword.blogspot.com

De kern van het evangelie en de zaligheid: God's liefde

Het is omdat God zo lief heeft de wereld die hij zond zijn zoon om te sterven voor ons! Als we niet in slagen om deze waarheid de kern van alle zijn wordt en daden te zien, zullen we missen!

Een jonge man was missen. Doodsbang over het vooruitzicht van het gaan naar de hel, nam hij een radicale stap. Hij verbeurd alles wat dat hij had door steeds een Augustijner monnik, ervan overtuigd dat dit was de zekerste manier om God te behagen en verdienste zaligheid. Echter, zelfs na deze radicale beweging bleef hij gemarteld door gedachten van de hel, ontbreekt geen garantie van Gods liefde.

Hij zelf onderworpen aan de meest extreme ontberingen samen met vier uren van dagelijkse bekentenissen, maar niets hem opgevolgd. Ten slotte adviseerde zijn vicaris hem:

  • Luther, alles wat u hoeft te doen is te hou gewoon van God!

Daartoe brulde hij terug, "Love hem? Ik haat hem!" Hij schreef later dat hij kon niet de liefde van God, als hij kon niet zeker dat God hem terug hield en hem naar de hemel zou ontvangen. Echter, jaren later, bij de voorbereiding van een les over de brief van Paulus aan de Romeinen, Luther ondervonden een vers dat zijn leven veranderen zou: "En de rechtvaardige zal leven door geloof" (Romeinen 1:17). Plotseling besefte hij dat hij niet hebben om geld te verdienen van Gods liefde. In plaats daarvan, het was er te wachten voor hem. Hij moest nemen in geloof.

Luther schreef later dat het voelde alsof de poorten van de hemel voor hem had geopend. Hij is nu ingeschakeld te vertrouwen dat God van hem hield. Laat me raden wat je nu denkt:

·        Deze verzekering van God's liefde is mijl afstand van mij. Soms vraag ik me af of deze verzekering is zelfs mogelijk voor iemand zoals ik die twijfels en vragen.

Zeker, er zijn vele redenen om twijfel en vraag. Terwijl de Bijbel geeft ons veel garanties dat God is liefde, er zijn ook een aantal verzen waardoor het lijkt alsof zijn liefde voorwaardelijke is en wij moeten een aantal onmogelijk voorwaarden vervullen. Neem, bijvoorbeeld, Hebreeën 12:14:

·        Al het mogelijke doen om te leven in vrede met alle mensen en heilig; Niemand zal de heer zien zonder heiligheid.

Dit vers, onder anderen, is een twijfel-producent. Hier zijn enkele van de twijfels die het kan opleveren:

·        Hoe heilig moet ik zijn? Het lijkt niet dat een van mijn gedachten, motieven of daden volledig heilige zijn. Ze zijn alle zonde-besmet.

·        Is er een zekere mate van heiligheid die ik moet bereiken voordat ik kan worden opgeslagen? Dit vers zegt dat heiligheid over mij en mijn prestaties en niet God's geschenk aan me is. Dat is waarom het zegt "make alles in het werk!"

·        Niet de Bijbel daarom een verzameling van tegenstrijdigheden?

Echt kunnen we vertrouwen hebben in de genade van God wanneer deze vragen onbeantwoord blijven? Niet helemaal! Dus, ik denk dat we moeten nemen een diepere blik op schrift.

Jezus acties keek vaak niet als liefde. Voortdurend bekritiseerde hij zijn eigen discipelen. Soms leek het erop dat ze niets recht niet kon doen. Hij prees geloof slechts tweemaal in de Schrift, en bij beide gelegenheden het was het geloof van andere volken – de Kanaänitische vrouw (Matthew 15:28) en de Roman Centurion (Matteüs 8:10) – nooit van zijn discipelen. Hij vertelde hen nooit iets als dit:

·        Je mannen zijn echt eerste klas. Kiezen van u was het beste dat ik ooit had gedaan. U bent dergelijke snelle lerenden en, oh, dus spirituele!

Jezus moedigde nooit hen – niet precies de manier om te winnen en in stand houden van een volgende! In plaats van hun vertrouwen in hun hemelse lot, was veel van Jezus onderwijs tot hun vertrouwen ondermijnen. Echter, na zijn definitieve discours met zijn discipelen, Jesus bad tot de vader. Dit gebed verlicht een ander perspectief, een hemelse! En dit is als het zou moeten zijn, omdat Jezus is niet langer het aanpakken van zijn discipelen maar zijn vader:

·        "Ik heb u geopenbaard tot wie u leverden op mij uit de wereld. Ze waren jou; u gaf ze aan mij en zij hebben uw woord gehoorzaamd. Nu dat zij weten dat alles die u mij hebt gegeven afkomstig is van u. Voor ik gaf hen de woorden gaf u mij en ze ze aanvaard. Ze wist met zekerheid dat ik van u afkomstig, en zij geloofden dat je stuurde me." (Johannes 17:6-8)

U hebt misschien deze verzen te vaak gelezen om op te merken hun transcendente perspectief. Deze woorden vertegenwoordigen niet gebruikelijke woorden van Jesus van afkeuring als "krijgen achter me Satan" of "Kon je mannen niet houden horloge met mij voor een uur?" (Matthew 26:40).

In plaats daarvan, zijn de woorden van Jesus wereldvreemde. Over zijn aarzelende discipelen die Jezus bidt, "zij hebben gehoorzaamd uw woord... ze aanvaard [de woorden die u gaf me]. Ze wist met zekerheid dat ik van u afkomstig, en zij geloofden dat je me stuurde."

Deze woorden zijn schokkend en onbegrijpelijk. Vanuit onze aardse perspectief, ze niet eens begrijpen van zijn woord, laat staan zijn woord gehoorzamen! Gewoon om te illustreren dit punt, zal ik citeer elke één van hun vijf voorgaande verklaringen. Al deze woorden tonen hun gebrek aan begrip:

·        Thomas zei aan hem, "heer, we don't know where you are going, dus hoe kunnen we weten de manier?" (Johannes 14:5)

·        Philip zei: "heer, Toon ons de vader en dat zal volstaan voor ons" (Johannes 14:8), niet op de hoogte dat ze al de vader in Jezus gezien had.

·        Vervolgens Judas (niet Judas Iskariot) zei, "maar, heer, waarom bent u van plan om te tonen zelf naar ons en niet naar de wereld?" (John 14:22)

·        Sommige van zijn discipelen zei met elkaar, "wat betekent hij door te zeggen, 'In een tijdje zult u me niet meer zien, en dan na een tijdje zult u zien mij,' en 'Want ik ga tot de vader'?" Ze bleven vragen, "wat hij bedoelt met 'een beetje terwijl'? We don't understand wat hij zegt." (Johannes 16:17-18)

·        Toen zei Jezus discipels: "nu u duidelijk en zonder stijlfiguren spreekt. Nu we zien kunnen dat je alle dingen weet en dat je zelfs niet wilt dat iemand u vragen. Dit maakt ons doen geloven dat je kwam van God"(John 16:29-30), maar ze waren zo ongeveer klaar om hun geloof verloochenen

Deze onwetend verklaringen waren niet ongebruikelijk voor de apostelen. Ze leken vaak clueless over hun meester, en Jezus was terughoudend om te laten weten dit. Echter, toen Jezus sprak met zijn vader, zien we een ander perspectief. Van deze hoogten, worden we uitgenodigd om te bekijken van een geheel ander landschap, een waardoor we leren dat de discipelen "hebben gehouden uw woord!" Dit is de Barmhartige Hemelse realiteit.

Je zou denken dat dit onderscheid tussen het aardse bericht en de hemelse gewoon een raar anomalie is. Echter wordt deze hetzelfde onderscheid gevonden in de hele Schrift. Ik wil slechts een paar voorbeelden.

De profeet-for-hire Bileam had ook is verleend een weergave van deze dezelfde bergtop. Hij had ingehuurd door de koning van Moab, Balak, om Israël te vervloeken. Echter, had God waarschuwde Bileam wil alleen wat hij zou openbaren aan hem. God had opende zijn ogen zodat hij kon de haze doordringen en de werkelijkheid vanuit het perspectief van God zien. En dit is wat hij zag:

·        Het orakel van wie de woorden van God, die een visioen van de Almachtige hoort ziet, die uitgestrekt op de grond valt, en wier ogen worden geopend: "hoe mooi zijn uw tenten, O Jacob, uw woning plaatsen, O Israël!" (Nummers 24:4-5)

·        "Hij heeft ongerechtigheid in Jacob niet in acht genomen, noch heeft hij gezien goddeloosheid in Israël. De heer zijn God is met hem, en de schreeuw van een koning is onder hen." (Nummers 23:21)

Waarschijnlijk was er weinig dat "mooi" over Jacob's tenten, was vooral na 40 jaar dwalen in de woestijn. Balaam was een transcendent werkelijkheid aanschouwen. Duidelijk, er was bruto "ongerechtigheid in Jacob" en geen tekort van "goddeloosheid in Israël", maar dit is niet wat God zag! Hij ziet een andere realiteit, een transcendente. Hij ziet het einde vanaf het begin. Jezus zag ook zijn apostelen in hun heerlijkheid, een heerlijkheid waar wij zitten al in "de hemelse rijken in Christus Jezus" (Ephes. 2:6).

In de ogen van onze Heer, is onze status dramatisch veranderd wanneer wij ons van onze zonden bekeren. Wanneer we dit doen, we worden vervoerd in het Koninkrijk van zijn geliefde zoon, waar wij zitten "de hemelse rijken in Christus Jezus." We zijn schepen van heerlijkheid worden.

Baan had veel huiduitslag aanklachten tegen God gemaakt tijdens zijn langdurig proces. Echter God gebracht vernietigend kosten tegen Job's drie vrienden:

·        "Ik ben boos met u en uw twee vrienden, omdat u niet heb gesproken van mij wat is gelijk, als mijn dienstknecht die baan heeft. Dus nu nemen zeven stieren en zeven rammen en ga naar mijn dienstknecht baan en offeren een brandoffer voor uzelf. Mijn dienstknecht baan zal bidden voor u, en ik zal accepteren zijn gebed en niet behandelen u volgens uw dwaasheid. U hebt niet gesproken van mij wat klopt, als mijn dienstknecht die baan heeft." (Job 42:7-8)

Dit is vreemd om vele redenen. Voor een ding, leek baan te veel erger van God dan had zijn drie vrienden hebben gesproken. Tweede van allen, zei God, tegen het bewijsmateriaal aan het tegendeel, dat de baan correct van hem had gesproken! Duidelijk, dit was niet accuraat, of was het? Vanuit God's Hemelse perspectief, baan had net bekeerd tweemaal van zijn huiduitslag woorden (Job 42:6; 40:4-5), en zijn allen had vergeven. Baan had ook gereinigd van zijn ongerechtigheid (1 Johannes 1:9), en dat maakte het verschil in de wereld!

Er is de hemelse perspectief dat de stoffelijke overstijgt – al onze deze-wereldse mislukkingen en zonden. God ziet niet zoals wij dat doen. Terwijl hij niet blind voor het aardse, ziet hij een hoge en eeuwige werkelijkheid, een waarin alles is schoon geveegd, waar liefde en gerechtigheid verwijderen uit het zicht alles dat maakt ons in schaamte ineenkrimpen.

Veel leefde in Sodom en gewillig nam in zijn leven . Wanneer de twee engelen opdagen om te onderzoeken van Sodom de zondigheid, veel haastig spoed hen uit naar zijn huis, in de hoop te sturen hen vroeg in de ochtend, zonder gevolg naar zijn stad.

Elke stap van zijn leven had zijn vervuild door compromis. Hij zelfs dronken en seks had met zijn twee dochters. Dit is echter niet het laatste woord over veel. In het nieuwe Testament, vinden we dat, in Gods ogen, veel werd beschouwd in een volledig ander licht, als "een rechtvaardig man" (2 Peter 2:7).

De Bijbel spreekt van twee verschillende realiteiten. Volgens de eerste realiteit, zijn we niet aan de normen van Gods gedaald (Romeinen 3:23) en verdienen veroordeling (Romeinen 6:23). Er is echter een andere werkelijkheid die de ene troeven. Het is een realiteit waar "Mercy triomfeert over arrest!" volgens James 2:13. Het is een realiteit waar we zijn nieuwe creaties in Christus – kinderen van het licht, waar een ieder die beroep doen op God, behouden worden zullen (Romeinen 10:13)!

Van een menselijk perspectief, had Abraham een spirituele mislukking geweest. Hij twijfelde voortdurend God's beloften. Zelfs na Yahweh verscheen aan hem en beloofde dat Sarah zou geboorte te geven aan de beloofde zoon in het volgende jaar, Abraham nogmaals wimped uit en gaf af zijn geliefde als zijn zus.

Bijgevolg, pakte de onwetende koning Sarah voor zijn harem. Echter, voordat hij seks met haar hebben kon, God sloeg de hele natie van Gerar naar beneden met een ziekte. Hij verscheen aan de koning in een droom en geïnstrueerd hem om terug te keren van Sarah aan haar echtgenoot Abraham.

De geschokt koning confronteerde dan Abraham over zijn teleurstelling. Abraham toegelaten zijn lafheid:

·        "Ik zei tegen mezelf,"er is zeker geen vreze Gods in deze plaats, en zij zal me vermoorden omdat mijn vrouw."...En toen God me dwalen van mijn vader's huishoudelijke, ik zei tegen haar: ' Dit is hoe laat u uw liefde voor mij: overal waar we gaan, zeg van me, "Is hij mijn broer." ' "(Genesis 20:11-13)

Abraham van ontrouw had een lange geschiedenis. Ondanks dit, toen God had verscheen aan de koning in zijn droom, uitte hij enkele van de meest diepzinnige woorden in al de Schrift:

·        Nu keren de man vrouw, want hij een profeet, en hij zal voor u bidden en je zult leven is. "Maar als je haar niet terugkeren, u kunt er zeker van dat u en de uwen alle zullen sterven." (Genesis 20:7)

Zelfs nadat Abraham had God zo grondig onteerd, bleef God trouw. Ondanks zijn tekortkomingen bleef Abraham zijn "profeet"! Naast dit, zou de laffe mislukking Abraham hebben om te bidden voor de koning!

De koning zou kunnen hebben dacht, "wat voor soort God is dat dergelijke lage als profeten kiest!" Gods liefde en bescherming voor zijn falende profeet deed echter niet wankelen.

God ziet niet zoals wij zien. Hij ons door barmhartige ogen ziet. Wij zijn vaak bang dat we niet genoeg geloof om gered te worden. Hebreeën 11 – het is bekend als de "hall of fame van het geloof" – geeft ons echter ongelooflijk portretten van voorbeeldige geloof. Maar als we nauw lezen, zullen we geschokt door wat we lezen.

Hebreeën vertelt ons dat door geloof "Abraham werd ingeschakeld om een vader" (Hebreeën 11:11). Het lijkt echter niet dat hij had veel vertrouwen. We zijn ook verteld dat "door het geloof [Mozes] liet Egypte, niet bang van de koning woede (Hebreeën 11:27). Echter, de oorspronkelijke account vertelt ons dat Mozes vreesde!

Mijn favoriete voorbeeld van geloof beschouwt de kinderen van Israël:

·        Door het geloof de mensen trokken door de rode zee als op droog land; maar toen de Egyptenaren probeerde om dit te doen, waren zij verdronken. (Hebreeën 11:29)

Dit is ongelooflijk! Israël was allesbehalve een model van het geloof. De oorspronkelijke Exodus account vertelt ons dat zij in opstand tegen Mozes nadat zij hoorden de Egyptische strijdwagens naderen!

Van een aards perspectief, Israël was een droevig puinhoop, maar niet vanuit Gods genadige perspectief! Hier is een glimp in zijn denken:

·        Maar God toont zijn liefde voor ons in dit: terwijl wij nog zondaars waren, Christus voor ons gestorven. Omdat we hebben nu gerechtvaardigd door zijn bloed, hoeveel te meer zullen we gered worden van God's toorn door hem! Want als, toen werden we God's vijanden, werden wij verzoend met hem door de dood van zijn zoon, hoe veel meer, zullen heb verzoend, we gered worden door middel van zijn leven! (Romeinen 5:8-10)

Gods logica is zowel verhelderend en overtuigend. Als hij bereid was te betalen van de hoogste prijs voor ons, toen wij nog zondaars – zijn vijanden – niet zou hij zijn investering te beschermen nu dat we hebben geboekt zijn vrienden!

Misschien kan een analogie helpen. Als je naar de junk-yard en koop een afgeleefde Model T Ford voor een exorbitante prijs, en dan besteden de komende jaren het herstellen naar zijn oorspronkelijke vorm, zou u dan verwijderen? Zeker niet! U zou nu schat het en doen wat u konden om te behouden!

Onze heer betaalde de prijs voor de hele mensheid. Bijgevolg, die tot hem komen, hij zal in geen enkele manier uitgeworpen (John 6:37). Hij uitoefent zelfs degenen die hem weigeren.

Hij nagestreefd David, zijn koning. David verdiende alleen het ergste van God. God had gegeven David alles, maar dit niet voldoen aan David. Hij zag een vrouw die hij wilde, en hij nam haar, hoewel ze was al getrouwd. Als dat niet genoeg was, hij gedood Bathsheba de echtgenoot als dekmantel voor zijn zonde.

God wilde echter niet worden bespot. Zonde zou vereisen een prijs. Ondanks Davids veel gebed nam God Bathsheba de pasgeborene. Echter, ze bedacht opnieuw, en David genoemd zijn kind "Solomon," in het Hebreeuws "Shlomo," een vorm van "Shalom" zin vrede. Het lijkt erop dat David hoopte dat dit kind vrede tussen hem en God zou betekenen. Maar hoe konden David verwachten iets goeds uit dergelijke een zonde gebeitste relatie. God had echter een andere naam in gedachten:

·        Toen David zijn vrouw Batseba getroost, en hij ging naar haar en leggen met haar. Ze baarde een zoon, en ze noemden hem Solomon. De L-ord hield van hem; en omdat de Lord hield van hem, zond hij woord door Nathan de profeet om hem deel te noemen. (2 Samuel 12:24-25)

David niet hoopvol genoeg was geweest. In plaats van Solomon wordt een kind van de vrede, was hij "Deel" ("geliefde van God") in Gods ogen. Van een aards perspectief verdienen David en zijn nieuwe vrouw niet allesbehalve straf van God. Echter, hij Davids gebed gehoord, vergaf zijn zonde, en gereinigd de hele relatie. Op de top van dit koos God uit alle David's zonen, Solomon tot de volgende koning van Israël.

Paul, die gehard zijn hart, was zelfs zijn vervolger. Niet alleen heeft hij christenen doden, maar hij dwong hen om te belasteren Jezus ook. Ik kan niet denken aan iets erger. Echter, Paul uitgelegd:

·        Jezus Christus kwam in de wereld om te redden van de zondaars--van wie ik de ergste ben. Maar om die reden ik genade werd getoond zodat in mij, het ergste van de zondaars, kan Jezus Christus zijn onbeperkt geduld weergegeven als een voorbeeld voor degenen die in hem geloven en eeuwige leven ontvangen. (1 Tim 1:15-16)

Paul diende als een voorbeeld van Gods bereidheid om uit te breiden zijn vergeving voor iedereen – om de ergste van de zondaars. Als God bereid om te vergeven van Paul was, was hij bereid om te vergeven iedereen die om hem komen zou!

Koning Manasseh was een schoolvoorbeeld van Gods genade. Hij was de ergste van het ergste. Hij regeerde voor 55 jaar in Jeruzalem en baadt de stad met het bloed van de rechtvaardigen. Schrift informeert ons dat hij erger dan de Kanaänieten was. Nochtans, zelfs Manasse vond de genade van God, wanneer hij berouw van zijn zonden (2 Chron.-33:10-13).

De betekenis is duidelijk. Als God vergaf en hersteld van Manasse, het ergste van het ergste, zou hij zeker gunstig reageert op elke die beroep op zijn naam doen zou!

Laat me weer raden wat je denkt:

·        Nou, u zaligheid lijken alsof het is toegankelijk voor iedereen die hun zonden biecht. Maar hoe zit dat vers u aangehaald voordat die zegt "voeren heiligheid waarzonder geen één Zie God wordt?"

Nou, illustreert het boek van Hebreeën wat het betekent om heiligheid door het voorbeeld van Esau nastreven:

·        [Zie ernaar] opdat er een overspelige of godslasterlijk persoon als Esau, die voor een hap van voedsel zijn geboorterecht verkocht. Voor u weten dat daarna, toen hij erven de zegen wilde, hij werd verworpen, want hij vond geen plaats voor berouw, hoewel hij het [de zegen zocht] ijverig met tranen. (Hebreeën 12:16-17; NKJV)

Esau was niet verworpen vanwege zijn zonden – we zijn allen zondaars. Hij werd afgewezen, omdat hij was niet bereid om zich te bekeren dat hij had verkocht zijn geboorterecht voor een kom soep, aan te tonen dat hij niet de dingen van God achtten. Hoewel hij huilde over het verliezen van zijn vaders zegen, waren de dingen van God louter dwaasheid aan hem.

Hoe beschouwt God ons? We missen de superlatieven om deze vraag te beantwoorden. Paul schreef over de liefde van God op deze manier:

·        Ik bid dat u, wordt geworteld en gevestigd in de liefde, macht, samen met alle heiligen, om te begrijpen hoe breed hebben en lang en hoog en diep de liefde van Christus, en om te weten deze liefde die kennis kan is overtreft--dat u tot de maatregel van alle de volheid van God gevuld kan worden. (Ephes. 3:17-19)

God's liefde voor ons is een liefde die "overtreft kennis." Waarom dan niet kunnen we zien dit? Waarom onze God verbergen deze glorieuze realiteit, waardoor ons te lopen in onzekerheid? Misschien zijn we niet klaar voor het licht. Zoals Jezus zei tegen zijn discipelen, waren er bepaalde waarheden die nog niet goed voor hen om te zien zou zijn:

·        "Ik heb veel meer te zeggen aan u, meer dan je kan nu dragen." (John 16:12)

We kunnen niet te dragen om te Zie de schoonheid van de tenten van Israël, en zeker niet onze eigen glorie. Ik denk dat het was C.S. Lewis, die zei dat als we onze glorie zien kon, wij elkaar zou aanbidden.

Echter, soms hij onze ogen opent om te glimp van deze transcendente realiteit. Bijvoorbeeld, Paul eist dat voor degenen die worden opgeslagen, "we... de [sweet] geur van Christus zijn" (2 Kor. 2:15). Dit is geweldig voor ons! Hoe kunnen we, met alle van onze spirituele wratten, manifesteren als de geur van Christus!

Echter, we dit licht in duurzame doses niet aankunnen. We missen de geestelijke rijpheid om te assimileren deze licht op een winstgevende manier. In het midden van een levensbedreigende en bloedige kettingzaag schade lag ik in een pool van bloed, denken dat deze adem zou mijn laatste. Plotseling, besefte ik dat ik was niet alleen. Ik was zo overweldigd door de aanwezigheid van God dat ik in extase was. Ik wist dat zelfs als ik stierf, God zou er met me, en dat ik was volledig veilig en geliefd door hem.

Ik werd wonderbaarlijke wijze gered en bracht de volgende vier dagen in het ziekenhuis herstellende. Op de tweede dag, mijn chirurg gewaarschuwd dat ik hebben zou om te oefenen mijn pols helft-cut-off of verliezen zijn functionaliteit. Echter, na mijn goddelijke ontmoeting was ik ervan overtuigd dat de God die had opgeslagen me was groot genoeg om te herstellen van mijn hand zonder eventuele oefeningen. Nou, ik niet uitoefenen, en het was niet hersteld als het zou zijn geweest.

Mijn theologie – mijn begrip - deed niet meten met wat God aan mij had geopenbaard. Ik had ten onrechte gedacht dat aangezien God almachtig is, ik niet hebben om iets te doen. Nu ik begrijp dat, hoewel God almachtig is, ontslaan niet dit me van mijn aardse verantwoordelijkheden.

Misschien zelfs na imbibing alle van deze verzen, u nog steeds zitten met onzeker over God's liefde en uw zaligheid. Dat is zeker niet ongebruikelijk. Soms, zelfs de kennis van het woord zal niet ons overal mee te nemen we wat te gaan, noch indien het. God heeft ons leven niet gebouwd, zodat we onszelf zelfvoorzienend hoewel maken zouden wijsheid. In plaats daarvan, zijn we altijd afhangen van nederige bescheiden gebed – een erkenning dat wij en onze wijsheid niet genoeg zijn. We moeten zijn interventie.

En hij zal grijpen! Als we onze heer voor verzekering over zijn liefde en onze zaligheid vragen, we vragen volgens zijn wil en, derhalve, kunt er zeker van dat hij antwoord zal geven.





No comments:

Post a Comment