Thursday, November 14, 2013

DANISH: Kernen i evangeliet og frelse: Guds kærlighed


Din bror Daniel
For flere store blogs som denne ene gå til Daniels blogwebsted på: www.Mannsword.blogspot.com

Kernen i evangeliet og frelse: Guds kærlighed

Det er fordi Gud således elskede verden, at han sendte sin søn til at dø for os! Hvis det ikke lykkes at se denne sandhed kernen i alle hans bliver og gerninger, vil vi gå glip af!

En ung mand var savnet ud. Forskrækket ved udsigten til at gå til helvede, tog han et radikalt skridt. Han fortabte alt han havde ved at blive en Augustinian munk, overbevist om at dette var den sikreste måde at behage Gud og merit frelse. Men selv efter dette radikale skridt, han forblev tortureret af tanker om helvede, mangler enhver garanti for Guds kærlighed.

Han udsat sig selv for de mest ekstreme afsavn sammen med fire timers daglig tilståelser, men lettet intet ham. Endelig rådede sin sognepræst ham:

  • Luther, alt du skal gøre er bare elske Gud!

Til dette brølede han tilbage, "elske ham? Jeg hader ham!" Han skrev senere, at han ikke kunne elske Gud, hvis han ikke kunne være sikker på, at Gud elskede ham tilbage og ville modtage ham ind i himlen. Imidlertid år senere, samtidig med at forberede en lektion på brev til romerne, Luther stødte et vers, der ville ændre hans liv: "Og den retfærdige skal leve ved tro" (Rom 1:17). Pludselig indså han, at han ikke behøvede at tjene Guds kærlighed. I stedet, det var der venter ham. Han skulle bare tage det i tro.

Luther skrev senere, at det føltes som om himlens port havde åbnet for ham. Han var nu i stand til at stole på at Gud elskede ham. Lad mig gætte, hvad du tænker nu:

·        Denne kvalitetssikring af Guds kærlighed er miles væk fra mig. Nogle gange jeg spekulerer på, om denne garanti er endnu muligt for nogen som mig, der tvivler og spørgsmål.

Ganske vist, er der mange grunde til at tvivl og spørgsmål. Mens Bibelen giver os mange forsikringer om, at Gud er kærlighed, der er også en række vers, der gør det ud som om hans kærlighed er betinget og vi skal opfylde et sæt umulige betingelser. Tag for eksempel Hebræerbrevet 12:14:

·        Gøre alt for at leve i fred med alle mennesker og at være hellige; uden hellighed vil ingen se Herren.

Dette vers, blandt andre, er en tvivl-producent. Her er nogle af de tvivl det kan producere:

·        Hvordan hellige skal jeg være? Det synes ikke at nogen af mine tanker, motiver og handlinger er helt hellige. De er alle synd-befængt.

·        Er der en vis grad af hellighed, som jeg skal nå inden jeg kan blive frelst? Dette vers siger, at hellighed handler om mig og mine præstationer og ikke Guds gave til mig. Det er derfor der står "bestræbe!"

·        Ikke Bibelen derfor en samling af selvmodsigelser?

Kan vi virkelig være overbevist om Guds nåde, når disse spørgsmål er fortsat ubesvarede? Ikke helt! Jeg mener derfor, at vi skal tage en dybere kig på Skriften.

Jesus' handlinger lignede ofte ikke kærlighed. Han hele tiden kritiseret sine egne disciple. Til tider, syntes det, at de ikke kunne gøre noget lige. Han roste tro kun to gange i Skriften, og begge gange var det tro af vantro – kanaaitiske kvinde (Matt 15:28) og Roman Centurion (Matthew 8:10) – aldrig af hans disciple. Han aldrig fortalte dem noget som dette:

·        Du mænd er virkelig første klasse. Vælger du var det bedste, jeg nogensinde havde gjort. Du er så hurtig lærende og, Åh, så åndelig!

Jesus opfordret aldrig dem-ikke ligefrem måde at vinde og fastholde en følgende! I stedet for at opbygge deres tillid til deres himmelske skæbne, tjente mange af Jesu undervisning til at underminere deres tillid. Men efter sin endelige diskurs med sine disciple, Jesus bad til Faderen. Denne bøn oplyser et andet perspektiv, en himmelsk en! Og det er som det skal være, fordi Jesus ikke længere behandler sine disciple, men hans far:

·        "Jeg har åbenbaret dig til dem, som du gav mig ud af verden. De var venlig; du gav dem til mig, og de har adlydt dit word. De ved, at alt du har givet mig kommer fra dig. For jeg gav dem ord gav du mig, og de accepterede dem. De vidste med sikkerhed at jeg kom fra dig, og de troede , du har sendt mig." (Joh 17:6-8)

Måske har du læst disse vers også ofte for at mærke deres transcendente perspektiv. Disse ord repræsenterer ikke Jesus' sædvanlige ord af mistillidsvotummet lige "blive bag mig Satan" eller "Ikke kunne du mænd holde øje med mig i én time?" (Matt 26:40).

I stedet er Jesus ord andre-verdslige. Om hans famlende disciple Jesus beder, "de har adlydt dine ord... de accepterede [ordene du gav mig]. De vidste med sikkerhed, at jeg kom fra dig, og de troede, at du har sendt mig."

Disse ord forbløffende og forvirrende. Fra vores jordiske perspektiv, de ikke selv forstå hans ord, endsige adlyde hans ord! Bare for at illustrere dette, vil jeg citere hver enkelt af deres fem foregående sætninger. Alle disse ord viser deres manglende forståelse:

·        Thomas sagde til ham, "Herre, vi ikke ved hvor du skal hen, så hvordan kan vi vide hvordan?" (Joh 14:5)

·        Philip sagde: "Herre, Vis os Faderen, og det vil være nok for os" (Joh 14:8), uvidende om, at de allerede havde set Faderen i Jesus.

·        Derefter Judas (ikke Judas Iskariot) sagde, "men, Herre, hvorfor du agter at vise dig selv til os og ikke til verden?" (John 14:22)

·        Nogle af hans disciple sagde til hinanden, "Hvad mener han med at sige, 'i et stykke tid vil du se mig ikke mere, og så efter et stykke tid vil du se, mig,' og 'Fordi jeg har tænkt mig at far'?" De holdt spørger, "hvad han mener med 'a little while'? Vi forstår ikke hvad han siger." (John 16:17-18)

·        Jesu disciple sagde, "nu du taler klart og uden talemåder. Nu kan vi se at du kender alle ting og at du ikke selv behøver at nogen stiller spørgsmål. Dette gør os tror, at du kom fra Gud"(John 16:29-30), men de var næsten klar til at fornægte deres tro

Disse uvidende udtalelser ikke var usædvanligt, at apostlene. De syntes ofte clueless om deres Master, og Jesus var ikke tøver med at lade dem vide dette. Men da Jesus talte til sin far, vi opfatter et andet perspektiv. Fra disse højder, er vi inviteret til at se et helt andet landskab, en, hvor vi lære at disciplene "har holdt dit ord!" Dette er den elskværdige himmelske virkelighed.

Du måske tror, at denne skelnen mellem meddelelsen jordiske og den himmelske, er bare en underlig anomali. Men denne samme sondring findes i hele Skriften. Lad mig bare tage et par eksempler.

Profet-for-hire Bileam havde også fået en visning fra denne samme bjergtop. Han havde været hyret af kongen Moab, Balak, at forbande Israel. Men Gud havde advaret Bileam at sige kun, hvad han ville afsløre ham. Gud havde åbnet hans øjne, så han kunne trænge ind i tåge og se virkeligheden fra perspektivet af Gud. Og dette er, hvad han så:

·        Oracle, der hører ord, som Gud, der ser et syn fra den Almægtige, der falder udmattet, og hvis øjne er åbnet: "hvor smukt er dine telte, O Jakob, din bolig steder, O Israel!" (Numre 24:4-5)

·        "Han har ikke observeret ugudelighed i Jacob, eller har han set ugudelighed i Israel. Herren hans Gud er med ham, og råbe af en konge er blandt dem." (Numre 23:21)

Der var nok lidt, der var "smukt" om Jacobs telte, især efter vandrede 40 år i ørkenen. Bileam skue en transcendent virkelighed. Klart, der var grov "ugudelighed i Jacob" og ingen mangel på "ondskab i Israel", men dette er ikke, hvad Gud var vidne! Han ser en anden virkelighed, et transcendent. Han ser ende fra begyndelsen. Jesus så også hans apostle i deres herlighed, en herlighed, hvor vi sidder allerede i "de himmelske riger i Kristus Jesus" (Ephes. 2:6).

I vores Herrens øjne omdannes vores status dramatisk når vi angre vores synder. Når vi gør det, vi er transporteret ind i hans elskede søn, hvor vi sidder "de himmelske riger i Kristus Jesus." Vi bliver hans fartøjer af herlighed.

Job havde gjort mange udslæt anklager mod Gud under hans lange retssag. Dog Gud bragte fældende afgifter mod Jobs tre venner:

·        "Jeg er vred på dig og dine to venner, fordi de ikke talte om mig hvad der er rigtigt, som min tjener Job har. Så nu tager syv tyre og syv væddere og gå til min tjener Job og ofrer brændoffer for jer selv. Min tjener Job vil bede for dig, og jeg vil acceptere hans bøn og ikke beskæftige sig med dig efter din dårskab. Du har ikke talt om mig hvad der er rigtigt, som min tjener Job har." (Job 42:7-8)

Dette er særegne for mange grunde. For det første syntes Job at have talt langt værre af Gud end havde hans tre venner. Anden af alle, sagde Gud, mod beviser for det modsatte, at Job havde udtalt korrekt af ham! Klart, dette var ikke korrekte, eller var det? Fra Guds himmelske perspektiv, Job havde bare omvendt to gange af hans udslæt ord (Job 42:6; 40:4-5), og alle var blevet tilgivet. Job havde også været renset for al sin uretfærdighed (1 Joh 1:9), og det gjorde hele forskellen i verden!

Der er himmelsk perspektiv, der overskrider det timelige – alle vores denne-verdslige fejl og synder. Gud ser ikke, som vi gør. Mens han ikke er blind for det jordiske, han ser en høj og evige virkelighed, en hvor alt er visket ren, hvor kærlighed og retfærdighed fjerner fra syne alt, hvad der gør os krybe i skam.

Mange boede i Sodoma og villigt spiste i sit liv . Når de to engle dukkede op for at undersøge Sodomas syndighed, masse skyndsomt styrtede dem ud til sit hjem, i håb om at afsende dem tidligt om morgenen, uden konsekvens til sin by.

Hvert trin i sit liv havde været forurenet af kompromis. Han selv fik beruset og havde sex med sine to døtre. Dette er dog ikke det sidste ord om masse. I det nye Testamente, finder vi, at i Guds øjne, mange blev betragtet i et helt andet lys, som "en retfærdig mand" (2 Peter 2:7).

Bibelen taler om to forskellige virkeligheder. Ifølge den første virkelighed, vi er faldet mindre end Guds normer (Rom. 3:23) og fortjener fordømmelse (Rom 6:23). Der er imidlertid en anden virkelighed, der overtrumfer den ene. Det er en virkelighed hvor "Mercy triumfer over dommen!" ifølge James 2:13. Det er en virkelighed, hvor vi er nye kreationer i Kristus-børn af lys, hvor enhver, der opfordrer Gud skal blive frelst (Rom. 10:13)!

Fra et menneskeligt perspektiv, Abraham havde været en åndelig fiasko. Han konstant tvivlede på Guds løfter. Selv efter Yahweh viste sig for ham og lovede at Sarah vil give fødsel til den lovede søn i det følgende år, Abraham igen wimped ud og gik ud sin elskede som hans søster.

Derfor greb ubevidst kongen Sarah for sit harem. Men før han kunne have sex med hende, Gud slog Gerar ned hele nationen med en sygdom. Han syntes at kongen i en drøm og pålagde ham at vende tilbage Sarah til hendes mand Abraham.

Chokeret Kongen derefter konfronteret Abraham om sin bedrag. Abraham indrømmede sin fejhed:

·        "Jeg sagde til mig selv,» der er helt sikkert uden frygt for Gud i dette sted, og de vil dræbe mig på grund af min kone....Og da Gud havde mig vandre fra min far 's husholdning, jeg sagde til hende:» Dette er hvordan du kan vise din kærlighed til mig: overalt vi går, siger om mig, "Han er min bror." ' "(Første Mosebog 20:11-13)

Abrahams utroskab havde en lang historie. På trods af dette, da Gud havde syntes at kongen i sin drøm, udstødte han nogle af de mest dybtgående ord i alle Skriften:

·        Nu returnere den mands kone, for han er en profetog han vil bede for dig og du vil leve. Men hvis du ikke returnerer hende, du kan være sikker på at du og alle dine dø. " (Mosebog 20:7)

Selv efter Abraham havde vanærede Gud så grundigt, forblev Gud tro. Trods sine mangler forblev Abraham sin "profet!" Udover dette, den feje manglende Abraham skulle bede for kongen!

Kongen kunne have tænkt, "hvilken slags Gud er det, der vælger disse udskud som profeterne!" Men Guds kærlighed og beskyttelse for hans svigtende profeten ikke vakle.

Gud ser ikke, som vi kan se. Han ser os gennem nådig øjne. Vi er ofte bange for, at vi mangler nok tro at blive frelst. Hebræerbrevet 11 – det er kendt som "hall of fame af tro" – giver os dog utroligt portrætter af eksemplariske tro. Men hvis vi læser nøje, bliver vi chokeret over hvad vi læste.

Hebræerbrevet fortæller os, at ved tro "Abraham blev aktiveret til at blive en far" (Hebr 11:11). Men det syntes ikke at han havde meget tro. Vi får også at vide at "ved tro [Moses] forlod Egypten, ikke frygte kongens vrede (Hebr 11:27). Men den oprindelige konto fortæller os, at Moses frygter!

Min favorit eksempel troens betragter Israels børn:

·        Ved tro folk gik gennem det Røde Hav som på tørt land; men da egypterne prøvede at gøre det, de druknede. (Hebr 11:29)

Det er utroligt! Israel var alt andet end en model af tro. Den oprindelige Exodus konto fortæller os, at de gjorde oprør mod Moses efter de hørte de egyptiske vogne nærmer sig!

Fra en jordisk perspektiv, Israel var en ked rod, men ikke fra Guds nådige perspektiv! Her er et indblik i hans tænkning:

·        Men Gud viser sin egen kærlighed til os i dette: mens vi stadig var syndere, Kristus døde for os. Da vi har nu været begrundet i hans blod, hvor meget mere skal vi blive frelst fra Guds vrede gennem ham! For hvis vi var Guds fjender, vi blev forligt med ham gennem død af hans søn, hvor meget mere, skal der er blevet afstemt, vi blive frelst gennem sit liv! (Romerne 5:8-10)

Guds logik er både oplysende og overbevisende. Hvis han var villig til at betale den højeste pris for os, da vi var endnu syndere – hans fjender – ville han at beskytte hans investering nu, vi har gjort hans venner!

Måske kan en analogi hjælpe. Hvis du gå til junk-værftet og købe en affældig Model T Ford for en ublu pris, og derefter tilbringe de næste mange år genoprette det til sin oprindelige form, vil du derefter slette det? Bestemt ikke! Du vil nu skat det og gøre, hvad du kunne for at bevare det!

Vor Herre betalt prisen for hele menneskeheden. Derfor nogen som kommer til ham, han vil på ingen måde kastet ud (John 6:37). Han forfølger selv dem som nægter ham.

Han forfulgte David, hans Kong. David fortjente kun værst fra Gud. Gud havde givet David alt, men det gjorde ikke opfylde David. Han så en kvinde, han ønskede, og han tog hende, selvom hun allerede var gift. Hvis det ikke var nok, dræbte han Bathshebas mand til at dække over sin synd.

Gud ville dog ikke blive hånet. Synd ville kræve en pris. Trods Davids mange bøn tog Gud Bathshebas nyfødte. Men hun tænkt igen, og David opkaldt sit barn "Solomon," på hebraisk, "Shlomo," en form for "Shalom" betyder fred. Det lader til, at David havde håbet, at dette barn vil stave fred mellem ham og Gud. Men hvordan kan David forventer noget godt fra sådan en synd-farvede forhold. Men Gud havde et andet navn i tankerne:

·        David trøstede så sin kone Bathsheba, og han gik til hende og lå med hende. Hun fødte en søn, og de kaldte ham Solomon. Lord elskede ham; og fordi Lord elskede ham, sendte han ord gennem Nathan profeten at navngive ham Jedidiah. (2 Samuel 12:24-25)

David havde ikke været lovende nok. I stedet for Salomo at være fred barn, var han "Jedidiah" ("elsket af Gud") i Guds øjne. Fra en jordisk perspektiv fortjener David og hans nye kone ikke andet end straf fra Gud. Men han hørte Davids bøn, tilgav sin synd, og renset det hele forhold. Oven i dette valgte ud af alle David sønner, Gud Solomon at blive den næste konge af Israel.

Paul, at have forhærdede sit hjerte, var endda hans forfølgeren. Ikke alene gjorde han dræber kristne, men han også tvunget dem til at spotte Jesus. Jeg kan ikke forestille mig noget værre. Men Paulus forklarede:

·        Jesus Kristus kom til verden for at frelse syndere--hvem jeg er værst. Men netop derfor jeg blev vist barmhjertighed, således at i mig, værste syndere, Kristus Jesus kan vise sin ubegrænset tålmodighed som et eksempel for dem, der ville tro på ham og modtage evigt liv. (1 Tim. 1:15-16)

Paulus tjente som et eksempel på Guds vilje til at udvide sin tilgivelse til alle – til værste syndere. Hvis Gud var villige til at tilgive Paul, var han villig til at tilgive nogen der ville komme til ham!

Konge Manasseh var et mønstereksempel på Guds nåde. Han var værst af værste. Han regerede i 55 år i Jerusalem og badet byen med blodet fra retfærdige. Skriften oplyser, at han var værre end kana'aneerne. Dog selv Manasse fundet nåde af Gud, når han omvendte sig fra sine synder (2 Chron. 33:10-13).

Meningen er klart. Hvis Gud tilgav og restaureret Manasse, værst af værst, vil han helt sikkert reagere positivt til nogen hvem ønsker opfordrer hans navn!

Lad mig igen gætte, hvad du tænker:

·        Nå, kan du gøre frelse synes, som om den er tilgængelig for enhver, der bekender deres synder. Men hvad med at vers du nævnt før der siger "forfølge hellighed uden hvilken skal ingen én se Gud?"

Nå, illustrerer bog Hebræerne, hvad det betyder at forfølge hellighed gennem Esau som eksempel:

·        [Se at det] lest der være fornicator eller blasfemisk person som Esau, der for en bid mad solgt sin fødselsret. For du ved at bagefter, når han ønskede at arve velsignelsen, han blev afvist, for han fandt ingen plads for omvendelse, selvom han søgte det [velsignelse] flittigt med tårer. (Hebr 12:16-17; NKJV)

Esau var ikke afvist på grund af sine synder – vi er alle syndere. Han blev afvist, fordi han var uvillige til at omvende sig, at han havde solgt sin fødselsret for en skål suppe, viser, at han ikke agtede tingene af Gud. Selv om han græd over at miste Faderens velsignelse, var tingene af Gud simpel dumhed til ham.

Hvordan betragter Gud os? Vi mangler superlativer for at besvare dette spørgsmål. Paulus skrev af Guds kærlighed på denne måde:

·        Jeg beder, at du, at blive rodfæstet og etableret i kærlighed, kan have magt, sammen med alle hellige, at forstå hvor bred og længe og højt og dybt er kærlighed til Kristus, og at kende denne kærlighed, der overgår viden – at du kan være fyldt op til foranstaltning af alle Guds fylde. (Ephes. 3:17-19)

Guds kærlighed til os er en kærlighed, der "overgår viden." Hvorfor så kan vi se det? Hvorfor vores Gud obskure denne herlige virkelighed, forårsager os til at gå i usikkerhed? Måske er vi ikke klar til lyset. Som Jesus sagde til sine disciple, var der visse sandheder, der endnu ikke ville være godt for dem at se:

·        "Jeg har meget mere at sige til dem, mere end du nu kan huske." (John 16:12)

Vi kan ikke også bære for at se skønheden i telte i Israel og bestemt ikke vores egen herlighed. Jeg tror, at det var C.S. Lewis, der sagde, at hvis vi kunne se vores herlighed, ville vi tilbeder hinanden.

Men nogle gange han åbne vores øjne for at skimte denne transcendent virkelighed. For eksempel Paul hævder, at for dem, der gemmes, "vi er... [sweet] aroma af Kristus" (2 kor. 2:15). Dette er fantastisk til os! Hvordan kan vi, med alle vores åndelige vorter, åbenbart som duften af Kristus!

Dog kan vi håndtere denne lys i vedvarende doser. Vi mangler den psykiske modenhed for at assimilere denne lys i en lønsomme måde. Midt i en liv-truende og blodige motorsav skade lå jeg i en blodpøl, tænker at denne ånde ville være min sidste. Pludselig, indså jeg, at jeg ikke var alene. Jeg var så overvældet af tilstedeværelsen af Gud, at jeg var i ekstase. Jeg vidste, at selv hvis jeg døde, Gud ville være der med mig, og at jeg var helt sikker og elsket af ham.

Jeg blev mirakuløst reddet og tilbragte de næste fire dage rekonvalescerende på hospitalet. Den anden dag, min kirurg advarede om, at jeg skulle udøve min halvdel-cut-off håndled eller miste dens funktionalitet. Men efter min guddommelige møde, jeg var overbevist om, at den Gud, som havde reddet mig var stor nok til at gendanne min hånd uden nogen øvelser. Nå, jeg gjorde ikke udøve det, og det var ikke gendannet som det kunne have været.

Min teologi – min forståelse - ikke måle sig med hvad Gud havde åbenbaret for mig. Jeg havde fejlagtigt troede, at da Gud er almægtig, havde jeg ikke gøre noget. Nu kan jeg forstå, at selvom Gud er almægtig, gør ikke dette lindre mig af min jordiske ansvar.

Måske endda efter imbibing alle disse vers, er du stadig tilbage med usikkert om Guds kærlighed og din frelse. Det er bestemt ikke usædvanligt. Sommetider, selv kendskab til ordet vil ikke tage os overalt vi hvad der skal gå, eller skal det. Gud har ikke bygget vores liv, så at vi ville gøre os selvforsynende selv om visdom. I stedet er vi altid til at afhænge af ringe ydmyge bøn – en erkendelse, at vi og vores visdom ikke er nok. Vi har brug for hans indlæg.

Og han vil gribe ind! Når vi bede Vorherre om forsikring om hans kærlighed og vores frelse, vi spørger efter sin vilje og kan derfor være sikker på at han vil besvare.





No comments:

Post a Comment