Thursday, June 12, 2014

MALAY (MALAYSIA): HATI YANG JUJUR



HATI YANG JUJUR

BACA:
Mazmur 15

Saya tahu juga, Tuhan saya, yang anda
menguji hati dan sukacitanya
di uprightness. -1 Raja Parsi: pasir 29:17

Saya terjumpa epitaph yang di gravestone yang lama di tanah perkuburan yang pada hari yang lain. Ia membaca, "J. Holgate: man. jujur untuk"

Saya tahu apa-apa yang hidup di Holgate, tetapi kerana penanda beliau luar biasa yang penuh dengan hiasan, beliau mesti telah melanda ia kaya. Tetapi apa sahaja yang dia capai sepanjang hayatnya, beliau telah diingati kerana hanya satu perkara: beliau adalah "seorang manusia yang jujur"

Diogenes, ahli falsafah Greek, menghabiskan seumur hidup dalam mencari kejujuran dan akhirnya membuat kesimpulan bahawa seorang lelaki yang jujur tidak dijumpai. Orang yang jujur sukar dicari di mana-mana umur, tetapi ini adalah satu yang amat penting. Kejujuran bukanlah dasar yang terbaik; Ia adalah polisi sahaja, dan salah satu tanda-tanda lelaki atau wanita yang tinggal dalam kehadiran Allah. David menulis, "Tuhan... yang mungkin Bukit anda Suci? Sesiapa yang berjalan uprightly" (Mazmur 15:1-2).

Saya bertanya pada diri sendiri: Adakah saya boleh dipercayai dan terhormat dalam semua hal-ehwal saya? Adakah kata-kata saya memanggil benar? Adakah saya bercakap yang benar dalam cinta atau Adakah saya fudge dan pudar fakta sekarang dan kemudian, atau menokok Tambah untuk memberi penekanan? Jika ya, saya boleh bertaubat kepada Allah dengan penuh keyakinan dan memohon ampun dan bagi yang baik dan jujur hati-untuk membuat kebenaran merupakan sebahagian daripada sifat saya. Yang telah mula kerja baik saya yang setia. Dia akan melakukannya. David Roper

Tuhan, membantu saya untuk bersikap jujur
Apa yang saya lakukan dan berkata,
Dan berilah aku rahmat dan kuasa
Untuk hidup anda setiap hari. Fitzhugh
********************************************
Hidup dalam apa-apa cara yang Bilakah orang fikir kejujuran
dan integriti, yang mereka akan berfikir tentang anda.

INSIGHT
David menyeru umat Tuhan untuk hidup hidup integriti dan kesucian (Mazmur 15:2). Dia menerangkan yang lurus kerana orang-orang yang melakukan apa yang betul dan yang bercakap sebenarnya dan sejujurnya. Ikhlas, terbuka dan telus, mereka Jangan fitnah, mencemarkan atau mencederakan rakan-rakan mereka (v.3). Mereka menghormati orang-orang yang takut Tuhan dan menunaikan janji mereka walaupun ianya tidak berfaedah untuk berbuat begitu (v.4). Mereka tidak mengambil kesempatan daripada orang lain, tetapi bertindak adil dan saksama (v.5).

Mempunyai hari yang diberkati.
Cinta Allah pencipta kita sentiasa
Perpaduan & keamanan





No comments:

Post a Comment